اخبار تکچی



۷ سبک برای رهبری مؤثر کارکنان در کسب وکار

رهبری، یکی از کلید واژه‌های مهم در تمام کسب و کارها است و می‌توان گفت یک کسب و کار موفق نخواهد شد مگر اینکه با دقت و هوشمندی رهبران خود را انتخاب کند. همه‌ی افراد دوست دارند که در فضای کاری، با مدیران و رهبرانی سالم و تیزبین همکار باشند. یا اگر خودشان در موقعیت رهبری یک تیم قرار دارند، تمام تلاششان را می‌کنند تا مدیری ایده‌آل برای مجموعه باشند.

سبک رهبری به خصوصیات رفتاری رهبر در هدایت، انگیزش، راهنمایی و مدیریت یک گروه گفته می‌شود. رهبران بزرگ می‌توانند الهام‌بخش حرکت‌های سیاسی و تغییرات اجتماعی باشند. آنها همچنین می‌توانند به دیگران در آفرینش، نوآوری و رسیدن به اهداف فردی و سازمانی، انگیزه بدهند. سبک مدیریت و رهبری و تسلط بر بهترین نوع آن، عنصر اصلی پرورش و رشد یک تیم موفق است. نوع وسبک مدیریت افراد، تأثیر مستقیمی بر موفقیت تیم ها و گروه ها در سازمان دارد. یک رهبر قوی، وفاداری، سخت‌کوشی و سطح خوبی از روحیه را به کارمندان خود می‌بخشد. در حالی که رهبران ضعیف، ممکن است موجب ناپایداری مکرر، از دست‌دادن بهره‌‌وری و بی انگیزگی کارکنان شوند.

در واقع رهبری با چالش جمع آوری افراد و تبدیل آنها به گروه های انسانی که قادر به دستیابی به یک هدف مشترک هستند، تعریف می شود. آنها می توانند بهترین افراد سازمان را شناسایی کنند و با هدایت آنها به سمت هدف مشخص، عملکرد سازمانشان را بالا ببرند. یک مدیر موثر  باعث افزایش سود سازمان می شود و در نهایت ارزش و خط پایین کسب و کار را به طور کلی افزایش می دهد.

سبک مدیریت و رهبری و تسلط بر بهترین نوع آن، عنصر اصلی پرورش و رشد یک تیم موفق است.

سبک مدیریت و رهبری و تسلط بر بهترین نوع آن، عنصر اصلی پرورش و رشد یک تیم موفق است.

1- رهبری اقتدارگرایانه (Autocratic Leadership):

یک رهبر استبدادی دارای یک اقتدار منحصر به فرد در یک سازمان است. این یک سبک رهبری رایج است که در آن تمام تصمیمات کلیدی از طریق یک چهره برتر به دست می آید. این در حالی است که رهبری استبدادی به ندرت در میان کارکنان محبوب است، این استراتژی مطلوب سازمان هایی است که کارکنان توابع ساده را کنترل می کنند، جایی که کنترل برای موفقیت بیشتر از خلاقیت حیاتی است و جایی که آستانه کم برای خطا وجود دارد. رهبر استبدادی ترجیح می دهد که تمامی مسئولیت را خود بر عهده بگیرد، و تصمیمات نهایی را بر اساس اراده شخصی اتخاذ کند.

 

2- رهبری آزادی خواهانه(Liberal leadership):

رهبری آزادی خواهانه یک سبک از رهبری است که در آن رهبران سازمانی رویکرد عدم مداخله را برای تصمیم‌گیری و تکمیل کار اتخاذ می‌کنند. این سبک رهبری در زمان مدیریت پروژه‌ها، حل مشکلات و حل اختلافات بین اعضای سازمان یک طیف گسترده از تصمیم گیری را به وجود می آورد. در اغلب موارد، این نوع رهبری یک مجموعه روشن از انتظارات، منابع مورد نیاز برای تکمیل کار، و پاسخگویی به مردم، سهامداران یا هر نوع منافع بیرونی دیگر را فراهم می‌کند. البته این سبک از رهبری که در آن مدیر تقریباً تمام قدرت رهبری خود را در بین کارمندان تقسیم می کند. اگر در محیط نادرست پیاده سازی شود می‌تواند چالش برانگیز باشد.

 

3- رهبری بروکراتیک یا اداری(Bureaucratic Leadership):

رهبری بروکراتیک به رهبری سازمانی از طریق مجموعه‌ای از فرآیندها، رویه‌ها و ساختارها اشاره دارد. در اینجا، قوانین، سیاست‌ها و سلسله ‌مراتب، مجموعه مشخصی از انتظارات و همچنین یک زنجیره صریح از فرمان را شکل می‌دهند. در هر سطح از بوروکراسی، اعضای سازمان به روسای خود و به یک اکوسیستم بزرگ‌تر از قوانین و رویه‌ها وابسته هستند. رهبران بروکراتیک توسط هدایت قوانین وضع‌شده، اجرای ساختارهای موجود و سرپرستی بخش‌های ویژه سلسله ‌مراتب، رهبری می کنند.

 

4- رهبری عملیاتی (Operational Leadership):

رهبری عملیاتی در چارچوب نظم، ساختار و سلسله مراتب سفت و سخت بهترین نتیجه را خواهد داشت. در اینجا نقش ها به روشنی و دقیق تعریف شده اند. وظیفه رهبری این است که اطمینان حاصل کند که افراد به طور صحیح و موثر نقش خود را انجام می دهند و عملکرد گروه نتایج مثبت را به همراه می آورد. در این روش اغلب، یک سیستم واضح از مجازات و پاداش برای عملکرد کارکنان در نظر گرفته شده است. رهبر معامله گر خوب از این پاداش ها و مجازات ها برای شناسایی نقاط قوت و ضعف های میان کارکنان استفاده خواهد کرد.

 

5- رهبری موقعیتی(Positional Leadership):

رهبری موقعیتی کمتر به یک سبک خاص رهبری اشاره می کند و بیشتر بر روی ایده رهبری به عنوان یک مسئولیت سازنده ذاتی تمرکز دارد. رهبری موقعیتی در تمام اوقات بسیار انعطاف پذیر است و قادر به تنظیم استراتژی ها، رویه ها و دیدگاه ها با توجه به شرایط سازمان، خواسته ها و حتی فرهنگ می باشد. رهبر موقعیتی دارای چابکی است تا استراتژی سازمان را به یک تغییر پویا متصل کند. این سبک به یک رهبر با هوش هیجانی برای شناخت نیازهای سازمانی نیاز خواهد داشت.

 

6- رهبری متقابل فرهنگی(Cross-Cultural Leadership):

رهبری متقابل فرهنگی به طور فزاینده ای ماهیت جهانی تجارت را تصدیق می کند. و معتقد است سطح همکاری، رقابت و مشارکت در مرزهای بین المللی به علت تکنولوژی وب و ساختارشکنی موانع تجارت جهانی افزایش یافته است. رهبران متقابل فرهنگی دریافته اند که هر کشور، معیارهای تجاری، شیوه های رهبری و واقعیت های فرهنگی متفاوتی دارد. این نوع رهبر می‌داند چگونه این تفاوت‌ها را برای متحد کردن شرکای مختلف از نظر فرهنگی و دستیابی به اهداف واحد هدایت کند.

رهبری هنر تعامل موثر با افراد مختلف با فرهنگ ها و سلایق گوناگون است.

رهبری هنرِ تعامل موثر با افراد مختلف با فرهنگ ها و سلایق گوناگون است.

7- رهبری کاریزماتیک (Charismatic Leadership):

رهبری کاریزماتیک به شدت به شخصیت قانع کننده رهبر بستگی دارد. این نوع سبک رهبری از طریق تعهد، اعتقاد و مثال های مثبت، دیگران را الهام بخش خود خواهد ساخت. رهبران کاریزماتیک به طور معمول دارای مهارت های ارتباطی قوی، ظرفیت همدلی شخصی استثنایی و شخصیت با قدرت برای تعریف فرهنگ شرکت است. رهبر کاریزماتیک واقعی به طور موثری یک هدف مشترک را ایجاد می کند، احساسات اعضای سازمان را پرورش می دهد و پرسنل را در پشت یک چشم انداز ، متحد می سازد. این سبک رهبری اغلب در زمان بحران بسیار ارزشمند است.

رهبری، جزئی از علوم رفتاری است و لازم است مدیران و رهبران شناخت بهتری از آنچه بر سبک رهبری و رهبر بودنشان اثر می‌گذارد، کسب کنند و دیدگاه روشن‌تری نسبت به رهبری اثربخش در سازمان پیدا کنند. محیط کسب‌وکار مدام در حال تغییر است و رهبر برای اینکه بتواند بنگاه‌های اقتصادی خودش را در بهترین جهت اقتصادی حرکت دهد باید پاسخ مناسبی در برابر این تغییرات داشته باشد و بهترین سبک رهبری را اتخاذ کند.

 


شرکت دانش بنیان تکچی؛ تنها ارائه دهنده خدمات تخصصی و پیشرفته ارزیابی، عارضه یابی و رتبه بندی سازمانی در ایران است که بر منطبق مدل بومی و توسعه یافته تعالی سازمانی TEM1000 به بررسی و ارزیابی وضعیت سازمان ها می پردازد. 

 مجموعه ما با ارائه بیش از 30  خدمت  و 13 محصول متنوع ارزیابی، خودارزیابی وعارضه یابی آماده همکاری با سازمان های مختلف می باشد.