اخبار تکچی



چیستی سازمان پلتفرمی و پلتفرم سازمانی

در تعریف پلفترم بیان کردیم، پلتفرم یک شبکه ارتباطی و اطلاعاتی می باشد که در آن با استاندارد سازی و تسهیل تعاملات بین اجزای پلتفرم و ایجاد دانش از طریق پردازش اطلاعات موجود در پلتفرم، ارزش افزوده ایجاد می شود. سازمانهایی که علاوه بر فعالیت و ماموریت اصلی خود، بقیه فعالیت های سازمانی خود را نیز روی پلتفرم ها و با استفاده از اجزای پلتفرمی انجام دهند، سازمان های پلتفرمی نامیده می شوند. نحوه طراحی و اجرای فرایند ها و همچنین نمودار سازمانی در این دسته از سازمانها کاملا متفاوت بوده و تشخیص محدوده های سازمان معمولا به سادگی میسر نمی باشد و از آنها به عنوان سازمان بدون مرز یاد می شود.

از سازمان های پلتفرمی به عنوان سازمان های بدون مرز یاد می شود.

از سازمان های پلتفرمی به عنوان سازمان های بدون مرز یاد می شود.

در سازمان های پلفترمی، معماری سازمانی نه بر اساس محدودیت های انسانی، بلکه بر اساس توانمندی های تکنولوژی های ارتباطی شکل می گیرد.

در پلتفرم های سازمانی که انواع آنها را اینجا توضیح دادیم-، بخشی از خدمات سازمانی(معمولا سمت مشتری) روی پلتفرم قرار می گیرد و معمولا از پلتفرم های ساده دوسویه استفاده می شود. در حالیکه در سازمانهای پلتفرمی کل ساختار سازمانی شامل فرایند های داخل سازمان و فرایند های خدمات سمت مشتری روی پلتفرم قرار می گیرد. پلتفرم های مورد استفاده در این مورد پلتفرم های N سویه هستند که N می تواند به سمت اعداد بسیار بزرگ میل کند.

پلتفرم های مورد استفاده در سازمانهایی نظیر دیجی کالا، معمولا ساده و با تعداد محدودی از اجزا مرتبط می باشند. مثلا در پلتفرم دیجی کالا فروشندگان به خریداران وصل می شوند.

آخرین تحول در حوزه تحول دیجیتال ، تشکیل سازمان ها بر بستر پلتفرم می باشد. در این تحول یا به عبارتی انقلاب، مرزهای معمول سازمانهای سنتی در حال از بین رفتن است و محدودیت منابع در سازمانها به عنوان یک محدودیت وجود ندارد.

به عنوان مثال نیروهای انسانی این سازمانها می توانند در هر کجای دنیا ساکن باشند و یا تامین کنندگان مواد اولیه و خدمات سازمانی این سازمانها توسط تیم ها یا شرکت هایی در هر کجای دنیا تامین شود. بازارهای فروش و فعالیت این سازمانها نیز مرز مشخصی نداشته و هرجا که مزیتی برای عرضه وجود داشته باشد، بازار این سازمانها محسوب می شود.

همچنین بهره وری به عنوان مهمترین عامل ارزش افزوده، با معیار های موجود در سازمان های پلتفرمی، می تواند بیشتر از 100 درصد شود! پدیده ای که معادل عبور از سرعت نور در جهان واقعی است!

سازمان های پلفترمی از بلوک های سازمانی استاندارد استفاده می کنند، که قابلیت شخصی سازی برای نیازهای هر سازمان را دارند. هر بلوک با ارتباطات استاندارد، قابل ارتباط با بقیه بخش های سازمان یا سازمانهای بیرونی می باشد.

کلیه منابع سازمان اعم از منابع انسانی، مالی، تکنولوژیکی، ارتباطی، دانشی و... تک به تک قابلیت برنامه ریزی و بکارگیری دارند. همچنین هر منبع می تواند نقش های مختلفی را در سازمانهای مختلف به عهده گیرد.

در سازمان های پلتفرمی معماری سازمان N بُعدی است یعنی همزمان یک منبع سازمانی می تواند در N سازمان دیگر مورد استفاده قرارگیرد.

در آينده در خصوص مفهوم سازمان های پلتفرمی و ابعاد، زوایا، مزایای و تفاوت های آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 


ما در مجموعه دانش بنیان تـکـچی با سابقه ارزیابی، عارضه یابی و رتبه بندی حرفه ای و جامع بیش از 500 شرکت معتبر ایرانی در حوزه های مختلف پتروشیمی، نفت و گاز، فناوری اطلاعات، پزشکی و دارویی و...بر مبنای سه گام ارزیابی توان فرآیندی، ارزیابی نتایج وارزیابی تاب آوری سازمانیِ مدل بومی و توسعه یافته تعالی سازمانی TEM1000 در قالب بیش از 30 خدمت و 13 محصول متنوع ارزیابی، خودارزیابی و عارضه یابی، مفتخریم اعلام کنیم به عنوان اولین و تنها مجموعه تخصصی و فعال در حوزه طراحی و پیاده سازی سازمان پلتفرمی در سطح کشور، آماده ارائه مجموعه ای از بهترین، امن ترین و کامل ترین خدمات به سازمانها، ارگانها، نهادها و شرکت های بخش دولتی و خصوصی در این حوزه هستیم.

از مجموعه سازمان های طراحی شده توسط مجموعه تکچی بر مبنای مفهوم سازمان های پلتفرمی، می توان به سامانه ناب و نو، سامانه باهم، سامانه معلم یار و سامانه سیتی رخش اشاره کرد.