اخبار تکچی



چیستی و اهمیت پلتفرم ها در ادبیات سازمانی

 
امروزه در تحقیقات حوزه مدیریت و خصوصا مدیریت فناوری، استفاده از واژه پلتفرم در قالب استعاره و مفهوم گسترش یافته است. این واژه، مجموعه ای از اجزاي یک سیستم کلی را توصیف می کند که با سایر اجزای سیستم تعامل دارد و به صورت مشترک معماری سیستم را شکل می دهد و براي توصیف پدیده های مدیریتی در سطح محصولات مجزا، سیستم های محصول، زنجیره تامین صنعت، بازارها و صنایع بکار می رود.
پلتفرم یک شبکه ارتباطی و اطلاعاتی می باشد که در آن با استاندارد سازی و تسهیل تعاملات بین اجزای پلتفرم و ایجاد دانش از طریق پردازش اطلاعات موجود در پلتفرم، ارزش افزوده ایجاد می شود.
پنج نوع پلتفرم فناورانه شامل پلتفرم سازمانی، محصول، زنجیره تامین، بازار و صنعتی وجود دارد که در سه دسته پلتفرم های داخلی، زنجیره تامین و خارجی طبقه بندی می شوند.
امروزه به کارگیری پلتفرم های فناورانه جهت دستیابی به نوآوری پایدار در محیط های کسب وکار کنونی به عنوان یکی از راهبردهای حیاتی در بسیاری از صنایع پذیرفته شده است. این مفهوم برای توصیف پدیده های مدیریتی در سطح محصولات مجزا، سیستم های محصول، زنجیره های تامین صنعت، بازارها، صنایع و حتی ترکیبات صنایع بکار رفته است.
اگرچه همه پلتفرمها مشتریان و فروشندگان را به هم منطبق می کنند، ولی در تلاش و تخصص مورد نیاز برای این انطباق و همچنین در زمینه چگونگی مرتبط کردن فروشندگان به مشتریان نیز متفاوتند.
 
 
در کنار مفهوم پلتفرم که نمونه هایی نظیر دیجی کالا، اسنپ، دیوار و... را در ایران شامل می شود، مفهوم بدیع تر، آینده نگرانه تر و کاربردی تری به نام سازمان های پلتفرمی در ادبیات سازمانی در حل رشد و بلوغ است که از آن به عنوان ترند حرکت سازمان ها به سمت تحول و تعالی و افزایش بهره وری در عصرجدید نام برده می شود.
هدف از انتخاب معیارهای مقایسه در اینجا، فراهم نمودن امکان مقایسه پلتفرمها جهت ایجاد دیدی کاملتر و دقیقتر از انواع پلتفرم های فناورانه است.
 
 
 
در آينده در خصوص دو مفهوم پلتفرم سازمانی و سازمان های پلتفرمی و ابعاد، زوایا، مزایای و تفاوت های آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.
 
 

ما در مجموعه دانش بنیان تـکـچی با سابقه ارزیابی، عارضه یابی و رتبه بندی حرفه ای و جامع بیش از 500 شرکت معتبر ایرانی در حوزه های مختلف پتروشیمی، نفت و گاز، فناوری اطلاعات، پزشکی و دارویی و...بر مبنای سه گام ارزیابی توان فرآیندی، ارزیابی نتایج وارزیابی تاب آوری سازمانیِ مدل بومی و توسعه یافته تعالی سازمانی TEM1000 در قالب بیش از 30 خدمت و 13 محصول متنوع ارزیابی، خودارزیابی و عارضه یابی، مفتخریم اعلام کنیم به عنوان اولین و تنها مجموعه تخصصی و فعال در حوزه طراحی و پیاده سازی سازمان پلتفرمی در سطح کشور، آماده ارائه مجموعه ای از بهترین، امن ترین و کامل ترین خدمات به سازمانها، ارگانها، نهادها و شرکت های بخش دولتی و خصوصی در این حوزه هستیم.
از مجموعه سازمان های طراحی شده توسط مجموعه تکچی بر مبنای مفهوم سازمان های پلتفرمی، می توان به سامانه ناب و نو، سامانه باهم، سامانه معلم یار و سامانه سیتی رخش اشاره کرد.