۱۴ اصل رهبری سازمان به سبک شرکت آمازون
در سازمانی که نوآوری مهم ترین اهرم رشد است، محدود کردن نیروهای انسانی از طریق قوانین و حاکمیت شرکتی، آخرین انتخاب برای ایجاد هماهنگی است. واقعیت آمازون کاملا عکس این قضیه را نشان میدهد. در آمازون هیچ الگوی برندهای وجود ندارد که کلیه کارکنان موظف باشند از آن پیروی کنند. کلیه افراد آزاد هستند تا خودشان باشند و مسایل و مشکلات را به شیوه خودشان حل کنند.
در عوض، ۱۴ اصل رهبری در این سازمان وجود دارد که کلیه افراد سازمان بر اساس تواناییهایشان در این اصول مورد ارزیابی قرار میگیرند. ۱۴ اصلی که مسیر بخشهای مختلف سازمان را همسو میکند و همه افراد را برای دستیابی به یک هدف یکسان تشویق میکند.
۱۴ اصل رهبری در آمازون در یک کلام میگوید که تمام جزییات مهم هستند. چه این جزییات مربوط به مشتری باشد، چه مربوط به همتیمیها باشد، چه مربوط به خودشان باشد، و چه مربوط به کسبوکار و نتیجه باشد.
ما باید توجهمان را به اندازه کافی به جزییات مختلف اختصاص دهیم. گاهی ممکن است که بیش از اندازه به خودمان توجه کنیم و به جای یادگیری به تعصبهای فردی خودمان توجه کنیم. یا ممکن است جزییاتی که در همتیمیها و همکارهای ما اهمیت را دارد را فراموش کنیم.
اما این ۱۴ اصل عبارتند از:
۱- وسواس مشتری
آمازون توجه سایر خرده فروشان را به خود جلب می کند ، اما آنها نسبت به مشتریان خود وسواس دارند. اعتماد مشتری برای مدیریت آمازون مهم است.
۲- مالکیت
آمازون کارمندان خود را ترغیب می کند مانند رهبران و مالکان شرکت رفتار کنند. کارمندان منافع شرکت را بر منافع شخصی خودشان ترجیح می دهند.
۳- نوآوری و ساده سازی
انتظار از کارمندان آمازون نوآوری و ساده سازی است. شفاف بودن فرآیندها بخشی از این روند بزرگ برای آنها است.
۴- مدیران لایق
آمازون سعی می کند مدیران با دیدگاه های متنوع و با قضاوت خوب استخدام کند.
۵- بیاموزید و کنجکاو باشید
بهبود و اکتشاف تشویق می شود.
۶- استخدام بهترین ها
به طور خلاصه ، آمازون از استعدادهای استثنایی حمایت می کند و مکانیسم هایی را برای کشف بهترین ها ایجاد می کند.
۷- اصرار بر بالاترین استانداردها
آمازون اصرار دارد که به طور مداوم سطح استانداردها را را بالا ببرد تا به یک درجه تعالی پایدار برسد. مشکلات پیش از وقوع حل می شوند و بندرت تکرار می شوند.
14 اصل رهبری و مدیریت در شرکت آمازون
۸- بزرگ فکر کنید
رهبران تشویق می شوند که در خارج ازچارچوب های رایج فکر کنند.
۹- سرعت اقدام
ریسک پذیری و سرعت توسط رهبران آمازون تشویق می شود.
۱۰-صرفه جویی
منافع بیشتر با هزینه کمتر ،این روش آمازون است که به طور مداوم به بررسی فعالیت خود و افزایش میزان خودکفایی آنها بپردازد.
۱۱- کسب اعتماد
با دیگران با احترام رفتار کنید و گوش فرا دهید .این روشی است که آمازون جذب اعتماد می کند.
۱۲- غواصی عمیق
رهبران آمازون به جزئیات توجه دارند و توجه زیادی بین اعداد واقعی و داده های آماری نشان می دهند
۱۳- ستون فقرات داشته باشید؛ مخالف و موافق
از مخالفت استقبال می شود. تایید همگانی روشی نیست که رهبران آمازون اتخاذ کنند.
۱۴-نتایج عالی
رهبران آمازون همیشه از موقعیت ها و نتایج عالی استقبال می کنند.
شرکت دانش بنیان تکچی؛ تنها ارائه دهنده خدمات تخصصی و پیشرفته ارزیابی، عارضه یابی و رتبه بندی سازمانی در ایران است که بر منطبق مدل بومی و توسعه یافته تعالی سازمانیTEM1000 به بررسی و ارزیابی وضعیت سازمان ها می پردازد.
مجموعه ما با ارائه بیش از30 خدمت و 13 محصولمتنوع ارزیابی، خودارزیابی وعارضه یابی آماده همکاری با سازمان های مختلف می باشد.