اخبار تکچی



5 علت سخت بودن ارزیابی عملکرد در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی امروزه جزء جدایی ناپذیر زندگی شخصی و کاری ما شده است. با افزایش تنوع و امکانات این پلتفرم ها با هدف جلب و جذب بیش تر مخاطب، ما بیش از پیش به این شبکه ها وابسته شده ایم و انجام خیلی از کارهای روزمره مون رو بدون این ابزار، نشدنی می دونیم. خیلی از تعاملات و گفتگوها و بحث های روزمره مان حول اتفاقات و رویدادها و فعالیتهایی که در این شبکه ها دیده ایم و یا خودمان انجام داده ایم، میگذرد.

امروزه خیلی از گفتگوها و تعاملات با افراد بر اساس مشاهدات و فعالیت هامون در شبکه های اجتماعی است.

امروزه خیلی از گفتگوها و تعاملات با افراد بر اساس مشاهدات و فعالیت هامون در شبکه های اجتماعی است.

 

در فضای کسب وکار اهمیت این پلتفرم ها از لینکدین(Linkedin)، اینستاگرام(Insatgram)، توییتر(Twitter)و یوتیوب(YouTube)گرفته تا فیسبوک(FaceBook) و پینترست(Pinterest) و حالا هم کلاب هاوس(Clube house) بسیار بیشتر است، چرا که اینجا عملا با بر علاوه بر هزینه های زمانی و انسانی، هزینه مالی و سود و زیان حاصله نیز مطرح می گردد و حضور مفید و موثر در این شبکه ها با بیشترین بازدهی و خروجی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین ضرورت رصد و ارزیابی فعالیت ها و اقدامات انجام شده در این پلتفرم ها برای کسب وکارها بسیار ملموس و مشخص است. طبیعتاً هر چقدر این بررسی ها و ارزیابی ها دقیق تر، مشخص تر، چارچوب مدارتر و متناسب با اقتضائات کسب وکار باشه، تأثیرش بیشتر خواهد بود.

درست است که خیلی از پلتفرم ها در بخش INSIGHT خود، اطلاعات، آمار و ارقام و نمودارهای خوب و کاربردی ارائه می دهند و معمولا از سه شاخص میزان بازگشت و مراجعه مجدد مشتریان(Customer Retention)، میزان آگاهی برند(Brand Awareness) و میزان سرنخ ها و افراد بالقوه جذب شده(Lead generation) برای ارزیابی وضعیت عملکرد شبکه اجتماعی بهره برده می شود. اما باز هم در مسیر ارزیابی شبکه های اجتماعی چالش ها و دشواری هایی وجود دارد که 5 مورد از مهمترین آنها رو در زیر برایتان بیان می کنیم:

 

1️⃣ ما نمی‌دانیم چه چیز را در شبکه های اجتماعی ارزیابی کنیم(شاخص های کلیدی عملکرد کاملا شخصی و اقتضایی هستند. هر کسب‌وکاری می‌خواهد در شبکه های اجتماعی اش چیز متفاوتی را اندازه‌گیری کند)

2️⃣ داده‌های ما، محدود است(متأسفانه پلتفرم های شبکه های اجتماعی مجموعه‌ متفاوتی از تحلیل‌ها را شامل می شوند. برخی ابزارها به ما آمار ارائه می دهند، اما اطلاعاتی در خصوص فعال‌ترین فالوئرها، نیازمندیها، علایق و... در اختیار ما قرار نمی‌دهند. سایر ابزارها میزان مشارکت را نشان می‌دهند، اما زمان و مکانش را نه)

3️⃣ ما تنها نتایج کمی را می‌بینیم، نه کیفی(به اشتراک گذاشتن‌ها، لایک‌ها و نظرات عالی هستند. آنها به ما می‌گویند مردم از محتواهای ما آنقدر خوششان می‌آید که در موردش کاری می‌کنند. اما بعد از این چه می شود؟ آیا آنها واقعاً کاری انجام می‌دهند؟)

صرف داشتن آمار لایک، فالو، ریتوییت، ذخیره، به اشتراک گذاری و... برای ارزیابی شبکه های اجتماعی کافی نیست!

صرف داشتن آمار لایک، فالو، ریتوییت، ذخیره، به اشتراک گذاری و... برای ارزیابی شبکه های اجتماعی کافی نیست!

 

4️⃣ ما اثر کسب‌ وکار را درک نمی کنیم (حتی اگر فعالیت شبکه های اجتماعی را به اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد کسب‌وکار ربط دهیم، به این معنی نیست که می‌فهمیم نقش آنها در مسائل مالی ما چیست. ما معمولاً فراموش می‌کنیم ROI فقط در مورد سود نیست، در مورد سرمایه‌گذاری نیز هست.)

5️⃣ ما فراتر از اعداد نمی‌نگریم (ما همیشه نمی‌توانیم احساس افراد را پس از خواندن محتوای ما یا پس از پاسخ ما به سئوالش یا ریتوییت عکس محصول ما در توییترش اندازه‌گیری کنیم)

 

 


 

شرکت دانش بنیان تکچی؛ تنها ارائه دهنده خدمات تخصصی و پیشرفته ارزیابی، عارضه یابی و رتبه بندی سازمانی در ایران است که بر منطبق مدل بومی و توسعه یافته تعالی سازمانیTEM1000 به بررسی و ارزیابی وضعیت سازمان ها می پردازد

 

مجموعه ما با ارائه بیش از30  خدمت  و 13 محصولمتنوع ارزیابی، خودارزیابی وعارضه یابی آماده همکاری با سازمان های مختلف می باشد.