اخبار تکچی



ارزیابی عملکرد افراد در سازمان بر اساس مشاهدات و احساسات

نظام ارزیابی عملکرد کارکنان در شرکت‌ها و سازمان‌ها عموماً به عنوان سیستمی برای ارزیابی میزان فعالیت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در نظام ارزیابی عملکرد جدید، استفاده‌کننده از نتایج ارزیابی عملکرد، به اندازه‌ی نحوه‌ی ارزیابی عملکرد اهمیت دارد و چه بسا برحسب تعریف سازمان و استفاده‌کنندگان از ارزیابی عملکرد، روش و نحوه‌ی اجرای این سیستم متفاوت باشد. به‌طور کلی استفاده‌کنندگان سیستم ارزیابی عملکرد می‌توانند مدیرعامل و هیئت مدیره، مدیر منابع انسانی، مدیر هر واحد یا کارکنان باشند. در رویکرد نوین، نظام ارزیابی عملکرد کارکنان از نتایج آغاز می‌شود؛ اینکه چه افرادی قرار است از نتایج استفاده کنند و چه اهدافی برای ارزیابی عملکرد مد نظر قرار می‌گیرند.
 
هنگامی که صحبت از ارزیابی روش مند عملکرد سازمانی می شود، روش ها و الگوهای زیادی وجود دارند و مطرح می شوند که مهمترین آنها عبارتند از:
1. الگوی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP
2. نظام مدیریت کیفیت ایزو ISO
3. نظام کارت امتیازی متوازن BSC
4. چارچوب مدوری و استیپل
5. روش تحلیل ذی‌نفعان
6. نظام مدیریت بر مبنای هدف MBO
7. مدل تعالی سازمان EFQM
8. و...
 
اکثر مدیرانِ سازمان های بزرگ و متوسط و... عنوان می کنند که از این الگوها و روش ها به صورت کاملاً متقن و دقیق، در فرآیند بررسی و ارزیابی عملکرد و تجزیه و تحلیل داده ها و... بهره می برند. اما اگر کمی در فرآیندهای درونی سازمان های ایرانی وارد بشویم، می بینیم که خیلی از ارزیابی ها و ارزشیابی ها، مخصوصاً ناظر به عملکرد نیروی انسانی، بر اساس مشاهداتِ چشمی و تصویر ذهنی موجود و یا بعضاً بر اساس حس و حال و نگرشی که آن مدیر/ارزیاب نسبت به فرد دارد یا پیدا کرده، صورت می پذیرد و متأسفانه در خیلی از مواقع همین روش ارزیابی که دارای سوء گیری ها و خطاهای بسیار است، معیار سنجش و قضاوت عملکرد افراد قرار می گیرد.
 
اینجاست که از اعتبار فرآیند و نتایج ارزیابی های رسمی کاسته می شود و کم و کیف مشارکت افراد در این ارزیابی ها و عارضه یابی ها، با چالش مواجه میشود. این امر همچنین سبب گردیده  که شاهد این باشیم که نظرات و سلایق و رابطه ها بر ارزیابی ها حاکم گشته و عملاً خیلی از ارزیابی ها، از اتقان و جامعیت و دقت کافی برخوردار نبوده و بیشتر به عنوان یک کار روتین و بی فایده تلقی گشته و نتایج آن در فرآیند بهبود و رشد عملکرد فردی و سازمانی چندان تأثیرگذار نباشد.
 

شرکت دانش بنیان تکچی؛ تنها ارائه دهنده خدمات تخصصی و پیشرفته ارزیابی، عارضه یابی و رتبه بندی سازمانی در ایران است که بر منطبق مدل بومی و توسعه یافته تعالی سازمانیTEM1000 به بررسی و ارزیابی وضعیت سازمان ها می پردازد.

مجموعه ما با ارائه بیش از30  خدمت  و 13 محصولمتنوع ارزیابی، خودارزیابی وعارضه یابی آماده همکاری با سازمان های مختلف می باشد.